BERSATU BERUSAHA MENGGAPAI KECEMERLANGAN

Wednesday, June 20, 2012

KARANGAN UPSR ( Dialog )

SOALAN : Kamu mendapat tahu bahawa kawan kamu mendapat keputusan 5A dalam peperiksaan UPSR baru-baru ini. Kamu menghubunginya melalui telefon untuk mengucapkan tahniah. Tulis perbualan kamu selengkapnya.

Dini : Helo, boleh saya bercakap dengan Abu ?
Abu : Helo, Abu di sini. Boleh saya tahu siapa yang bercakap di sana ?
Dini : Saya Dini. Apa khabar ?
Abu : Dini rupanya. Saya sihat. Sudah lama kita tidak berjumpa.
Dini : Ya. Saya ingin mengucapkan tahniah atas kejayaan kamu memperoleh keputusan 5A dalam
          peperiksaan UPSR yang lalu.
Abu : Terima kasih. Saya bersyukur kerana dapat merealisasikan impian saya dan keluarga. Saya
          berpendapat kejayaan ini wajar dikongsi bersama-sama dengan ibu bapa, guru-guru dan rakan-
          rakan. Bagaimanakah kamu tahu saya mendapat 5A ?
Dini : Petang tadi kawan baik kita Amirul telah memaklumkan kejayaan kamu kepada saya. Saya berasa
         bangga dengan kejayaan kamu. Walaupun kamu seorang murid yang aktif dalam bidang kokurikulum
         dan menyandang banyak jawatan, kamu tetap cemerlang dalam pelajaran.
Abu : Dini juga boleh berjaya jika ada kemahuan. Walaupun kita aktif dalam bidang kokurikulum, kita perlu
          bijak membahagikan masa. Kita perlu mempunyai jadual belajar sendiri dan memberikan fokus ketika
          guru yang sedang mengajar di dalam kelas.
Dini : Terima kasih, Abu kerana sudi memberikan nasihat dan panduan berguna kepada saya.Adakah kamu
          telah ditawarkan melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh ?
Abu : Belum lagi. Saya berhasrat untuk memasuki Maktab Rendah Sains Mara. Sekolah ini menjadi pilihan
         saya kerana sekolah ini telah melahirkan banyak pemimpin negara.Saya sendiri bercita-cita menjadi
         salah seorang pemimpin negara.
Dini : Syabas, Abu kerana mempunyai cita-cita tinggi.  Saya berharap kamu akan berjaya merealisasikan
         impian kamu itu.
Abu : Saya juga mendoakan agar Dini mencapai keputusan yang cemerlang dalam UPSR pada tahun
         hadapan.
Dini : Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk berbual dan memberi kata-kata semangat kepada
         saya.
Dini : Sama-sama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...