BERSATU BERUSAHA MENGGAPAI KECEMERLANGAN

Monday, January 7, 2013

KARANGAN UPSR : AUTOBIOGRAFI


AKU SEHELAI KEMEJA


Aku sehelai kemeja. Namakuku Boss. Aku dilahirkan di sebuah kedai jahit yang terletak di Pulau Pinang. Badanku dihiasi dengan corak-corak menarik yang dilukis sendiri oleh tuanku . Selepas aku di lahirkan, aku telah dimasukkan ke dalam sebuah kotak dan kemudian dimuatkan ke dalam lori. Aku telah di hantar ke sebuah gedung pakaian di Selangor.
Aku telah dipamerkan di suatu sudut bersama-sama rakanku yang lain. Tanda harga yang diletakkan pada badanku ialah RM120.00. Aku berasa amat bangga kerana dalam kalangan rakanku, akulah yang paling mahal.
 Banyak orang yang memandangku dan memuji akan kecantikanku. Namun, tiada siapa yang sudi membeliku kerana hargaku yang agak mahal. Setelah seminggu aku dipamerkan  di situ, aku telah dibeli oleh seorang pemuda yang bernama Zafran.
Zafran memakaiku pada suatu majlis keramaian di sebuah hotel. Kawan-kawan Zafran memujiku. Setiap kali sebelum dipakai, Zafran akan menggosokkan badanku dengan seterika yang panas. Aku berasa amat seronok kerana tuanku amat menyayangiku dan dijaga dengan elok.
Pada suatu hari, zafran telah meletakkan aku di atas katil di biliknya. Seekor kucing telah duduk di atas badanku.Tanpa disedari, badanku telah terguris dan koyak kerana terkena kuku kucing yang tajam itu. Zafran tidak mengetahui apa-apa yang berlaku kepada diriku.
Apabila Zafran datang dan mengambilku, didapatinya badanku telah terkoyak. Dengan perasaan amat marah dan kecewa, aku dicampakkan ke hadapan pintu bilik air. Kini, aku dijadikan sebagai alas kaki sehingga akhir hayatku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...