BERSATU BERUSAHA MENGGAPAI KECEMERLANGAN

Friday, June 22, 2012

KARANGAN UPSR (Berita) : Perkhemahan Pengakap

 SOALAN : Baru-baru ini pasukan pengakap sekolah kamu telah mengadakan aktiviti perkhemahan. Sebagai pemberita majalah sekolah, kamu dikehendaki menyediakan berita tentang perkhemahan itu.

SIMPANG AMPAT. 1 Jun - Pasukan pengakap Sekolah Kebangsaan Bukit Tambun telah mengadakan aktiviti perkhemahan di Hutan Lipur Bukit Mertajam selama dua hari satu malam.

              Cikgu Adli Zakaria selaku ketua komandan perkhemahan ini berkata, seramai 40 orang peserta daripada murid-murid Tahap 2 terlibat dengan perkhemahan ini. Manakala 10 orang guru pengiring bersama-sama membantu menjayakan aktiviti yang diadakan kali ini.


         Tujuan perkhemahan ini adalah untuk melengkapkan kursus Keris Perak di peringkat sekolah. Sebanyak 10 buah khemah telah didirikan di tapak perkhemahan. Para peserta diberi taklimat tentang langkah-langkah keselamatan sepanjang mereka berada di sini.

         Pelbagai aktiviti telah disusun agar program perkhemahan ini berjalan lancar. Antara aktiviti yang dijalankan ialah kawad, 'junggle tracking', persembahan kebudayaan, masakan rimba dan sebagainya.Para peserta kelihatan begitu teruja melakukan setiap aktiviti yang dijalankan.


         Semangat tolong-menolong dapat dilihat dengan jelas melalui aktiviti yang dilaksanakan. Setiap peserta begitu bersungguh-sungguh melakukan aktiviti walaupun ada antara mereka yang nampak keletihan. Berdasarkan laporan kem komandan, selain berjaya melengkapkan kursus Keris Perak, setiap peserta mendapat pengalaman berguna. Sikap berdikari, bekerjasama dan kepimpinan peserta telah berjaya dipupuk.

        Oleh kerana perkhemahan ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada para peserta, pihak sekolah telah bercadang untuk menjadikan aktiviti ini sebagai aktiviti tahunan. Hal ini dicadangkan sendiri oleh guru besar sekolah ketika berucap pada majlis penutup kursus tersebut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...