BERSATU BERUSAHA MENGGAPAI KECEMERLANGAN

Saturday, July 28, 2012

KARANGAN UPSR (syarahan) Faedah Makan Buah-buahan Tempatan

 
 SOALAN : Kamu akan menyertai pertandingan syarahan peringkat daerah. Tajuk syarahan yang diberikan ialah "Faedah Makan Buah-buahan Tempatan". Tuliskan teks syarahan kamu itu selengkapnya. 




                Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, yang berusaha Tuan Guru Besar, barisan hakim yang adil lagi bijaksana, guru-guru, serta rakan- rakan sekalian. Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan.
Pada pagi yang mulia ini, saya ingin menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk ‘’Faedah makan buah-buahan tempatan’’.

Para hadirin yang dihormati,
               Definisi buah-buahan tempatan ialah buah-buahan yang dikeluarkan dalam sesebuah negara. Sebagai contoh, buah-buahan tempatan negara kita ialah rambutan, manggis, durian, tembikai dan sebagainya. Buah-buahan tempatan banyak mengandungi khasiat yang setanding dengan buah-buahan yang diimport. Contohnya, buah jambu batu mengandungi vitamin C dan buah limau mengandungi asid yang boleh menghadamkan makanan yang kita makan.
             Buah-buahan tempatan juga mudah didapati kerana hasil dari dalam negara kita. Dusun-dusun buah-buahan dimerata tempat di negara kita ini membekalkan pelbagai jenis buah-buahan yang bermutu tinggi. Buah-buahan tempatan didapati lebih segar dan tidak mengandungi bahan pengawet. Buah-buahan ini banyak dijual di gerai buah-buahan di seluruh negara.
             Selain daripada itu, harga buah-buahan tempatan juga jauh lebih murah jika dibandingkan dengan buah-buahan import. Ini kerana buah-buahan tempatan tidak memerlukan kos yang tinggi untuk dipasarkan seperti kos pengangkutan berbanding buah-buahan yang diimport.
             Buah-buahan tempatan juga telah pun berjaya dieksport keluar negara. Contohnya buah nanas yang ditinkan telah dieksport keluar negara seperti Arab Saudi, Amerika Syarikat dan lain-lain lagi. Ini menunjukkan buah-buahan tempatan juga digemari dan dipercayai daripada segi mutunya.
             Kesimpulannya, mengambil buah-buahan tempatan sangat banyak faedahnya. Selain segar, murah, berkhasiat dan bermutu, mengambil buah-buahan tempatan juga dapat meningkatkan pendapatan para petani, seterusnya menjana perkembangan ekonomi negara kita. Oleh itu, makanlah buah-buahan tempatan sebagai buah-buahan pilihan kita.
            Sekian, terima kasih.

2 comments:

  1. Karangan yang sangat mantap!!! Ini banyak menolong saya...terima kasih Cikgu Nik !!

    ReplyDelete
  2. Karangan yang bagus dan menarik Cikgu Nik.Saya suka akan karangan ini.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...